Pallöverföringssystemet PÖS

 

Transportföretagen har olika pallöverföringssystem för att underlätta hanteringen av lastpallar.

De företag som är ansluta till ett sådant får numera endast saldobesked vid förändring på kontot där det framgår om man har skuld eller tillgodo på sitt konto. Ni kan även själv hämta ner era pallsaldon via Internet från er transportör.

 

Vid underskott från Schenker, DHL, DSV, BringFrigoscandia eller Green Cargo kan ni spara pengar genom att ha ett samarbete med oss. Kontakta oss så ombesörjer vi att er pallskuld regleras till ett lägre belopp än vad debiteringen är. Vi behöver ert pallregistreringsnummer vid beställningstillfället, resten ordnar vi oavsett antal.

 

Innehåller ert saldobesked överskott på ert pallkonto och ni ser det som onödigt många pallar så ringer ni oss, ger oss ert pallregistreringsnummer, faxar in till respektive transportföretag hur många pallar ni vill överlåta, så sköter vi resten oavsett antal.

 

Vi hyr ut pallar samt pallkragar till en låg fast kostnad. Hyra debiteras per styck och månad.

Enda kravet är att vi får tillbaka det uthyrda emballaget i samma skick som vid uthyrningstillfället, i annat fall tilläggsdebiteras för trasigt emballage.

 

Att sälja överskottsemballage till oss är enkelt. Vi har bilar som hämtar i hela Sverige. Vi hämtar det mesta i träemballage som går att återanvända.

 

Så här gör ni!

 

Ring oss på 040-680 07 80 och meddela vad ni vill ha hämtat eller fyll i formulären "Köpa" eller "Sälja" o skicka in det till oss.

Vi bokar frakten och faxar eller mailar över en fraktsedel till er.

 

När transportföretaget anländer ombesörjer ni lastningen av emballaget med 18 pallars höjd i varje stuv. Pallkragar och halvpallar bör vara packade på helpall för snabb lastning.

 

Vi skickar en redovisning på sorteringsutfallet vilket ni sedan använder som underlag till att fakturera oss.

 

Vi hämtar fraktfritt över 100 pallar (ej DHL, DB Shenker, Chep-pall), vid mindre antal tar vi ut en fraktavgift på 300:- som dras av från priset. Om ni vill slippa sortera ut DHL, DB Schenker samt Chep-pall kan vi göra detta mot en sorterings- och fraktavgift. Vi ser sedan till att pallarna kommer in till respektive palldepå. Hämtning sker inom 10 arbetsdagar från beställningsdatum.

 

Genomgång och sortering av pallarna görs i enlighet med gällande regler utfärdade av DNV (Det Norske Veritas Certification AB) i samarbete med transportörer och dagligvaruhandeln.

 

För blåpall tillhörande CHEP kontaktar ni CHEP för avhämtning på telefon 08-755 86 66. Kontaktinformation finns här.

 

För rödmärkt pall tillhörande DHL (ASG) ringer ni närmsta DHL-depå för inhämtning. Kontaktinformation finns här.

 

För grönpall tillhörande DB Schenker (BTL) ringer Ni närmsta DB Schenker-depå för inhämtning. Kontaktinformation finns här.